Tommi Hoikkala & Petri Paju: Apina pulpetissa

9789524953047Mitä kaikkea ysiluokalla vuodessa tapahtuu? Tutkijapari Angst B ja Lintsari soluttautui osaksi eteläsuomalaista 9C-luokkaa lukuvuoden ajaksi: istui pulpetissa, kärvisteli kokeissa, osallistui liikuntapäiviin ja retkille sekä vietti mopojuhlaa, vappunaamiaisia ja ysijuhlaa.

Apina pulpetissa kertoo, mitä tutkijat näkivät, kuulivat ja kokivat. He pääsivät katsomaan läheltä oppilasarjen pieniä ja isoja asioita. Mitä luokkahenki tarkoittaa, ja mistä se syntyy? Mitä työrauha on, ja miten se muotoutuu? Miten elämä koulussa ja sen ulkopuolella lomittuvat toisiinsa?

Luokan sisäiset jaot ja ryhmittymät sekä näiden keskinäinen tasapaino piirtyvät esille tarkasti: on viihdelinjalaiset ja opiskelulinjalaiset, yyberjengi, hikkeryhmä, pölisijät ja ryhmärämä II. Angst B:n ja Lintsarin sekä muiden ysiluokkalaisten lisäksi asioista puhuvat opettajat ja vanhemmat.

Teoksessa myös takapenkin ääni kantautuu suomalaisia nuoria ja kouluhyvinvointia koskevaan keskusteluun. Apina pulpetissa on kiinnostavaa luettavaa niin opettajille ja opettajiksi opiskeleville kuin oppilaille, vanhemmille, nuorisotyöntekijöille, päättäjille ja tutkijoillekin.

Opetus- ja kulttuuriministeriön nuorisoyksikkö, Nuorisoasiain neuvottelukunta ja Härkälän kaupunki ovat tukeneet Apina pulpetissa -teoksen julkaisemista.
Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura, julkaisuja 139

Kirjoittajat

Tommi Hoikkala (s. 1953) on Nuorisotutkimusverkoston tutkimusprofessori, sosiologian ja taidekasvatuksen dosentti sekä Uppsalan yliopiston kunniatohtori.
Petri Paju (s. 1966) on yhteiskuntatieteiden tohtori ja toimii tutkijana Lastensuojelun Keskusliitossa.

 

Kun aloitimme koulun – jos ei yleistä hämmästelyä lasketa havainnoksi – ensimmäisen havainnon tittelin voi antaa huppareiden valta-asemalle. Huppareita oli paljon, talvella erittäin paljon. Nyrkkisääntö on, että missä kolme 9C-luokkalaista kohtaa, siellä on neljä hupparia. Niin monella oli kaksi hupparia päällekkäin. – Pete

Normaalia sähellystä enkun tunnin alussa. Ope oli jo luokassa, olimme asettumassa tai etsimässä tyhjiä pulpetteja, joihin asettuisimme. Riku hyöri lähellämme, Peten vieressä, minä olin heistä takaviistossa. Riku zoomaili ympäriinsä ja mumisi: ”Pete on tossa, mut missä se toinen apina on?” – Tommi

”Luokkamme oli määrä olla ihan tavallinen yhdeksäs luokka, kuten meille asia ilmoitettiin. (…) tutkimusluokkaa meille kuvattaessa puheessa kuitenkin vilisi sellaisia termejä kuin ’haastava’, ’eloisa’ ja ’mielenkiintoinen’ tai toisaalta ’klikkiytynyt’ ja ’hankalia tyyppejä’ niin paljon, että usko luokan tavalliseen tavallisuuteen hieman mureni.”

”Aamulla aloitimme englannilla. Kimillä ei ollut mukana mitään tavaroita, Pauliinalla oli mukana eiliset kirjat, koska hän tuli muualta kuin kotoa. Petterillä puolestaan oli mukana terveystiedon kirja englannin sijaan. Qiao, Jere, Anniina, Konsta ja Eetu tulivat omaan tahtiinsa vasta seuraaville tunneille. Joonasta ei näkynyt koko päivänä, mutta hän oli ainoa koko päivän poissaolija. Muut ilmaantuivat ja ehkä katosivat taas. Viimeinen kevät on todella mielenkiintoista aikaa.”

”Ja joskus istuttiin syliin, vaikka vieressä olisi ollut vapaata penkkiä metritolkulla. Missähän vaiheessa meistä katoaa tuo tarve ja uskallus mennä fyysisesti lähelle toisia julkisessa tilassa? Suomalainen keskivertotyöpaikka menisi viikoiksi sekaisin, jos siellä istuttaisiin samalla tavalla, saati että maattaisiin käytävällä salkut pään alla sikin sokin.”

”Paikat yleensä arvottiin, mutta opettaja piti itsellään veto-oikeuden, jos luokkaan näytti syntyvän ulkopedagogisia ’kioskeja’ jo istumajärjestyksen perusteella – häiriöalttiita oppilaita toistensa lähelle. (…) Hiljaisten ja kilttien oppilaiden ikävä velvollisuus ja asema näissä yhtälöissä on olla kuin eristeainetta, jolla häiriöihin taipuvaiset pidetään kaukana toisistaan.”

”Opettajat eivät juurikaan kaipaa pedagogisesti ammattitaidottomia oppilaiden vanhempia kiireen siivittämään koulun arkeen jo täyteen pakattujen jakso­jen liepeille. Vanhemmat taas eivät omissa kiireisissä toimissaan veny vaativaan vapaaehtoispedagogiikkaan koulussa. Oppilaat puolestaan – ainakin jotkut – ovat tyytyväisiä siihen, että omat vanhemmat tai huoltajat eivät ole havainnoimassa oppilaiden ulkopedagogista touhuilua luokassa.”

”Ryhmän merkitystä nuorelle tai oppilaalle on vaikea yliarvioida. Koulu on paikka, jossa ei ole hyvä olla yksin. Koko koulun tehtävä perustuu yksilöllisten kykyjen ja taitojen arviointiin, mutta epävirallinen koulu ei suosi yksin oloa. Pelottavin asia on yksinäisyys.”

Sisällys

1 Johdanto
Mitä missä milloin 14
Härkälän yhtenäiskoulu 19

2 Käytävät ja luokat
Koulussa oleminen ja aika 30
Lukuvuosi 32
Kouluviikko 35
Jakso 38
Aamu 41
Tunti 49
Juhla 64
Lelupäivä 68

3 Fyysinen ja sosiaalinen arkkitehtuuri
Ihmisten tilat ja tilojen ihmiset 78
Tilaan asettuminen 82
Hupparit ja rakennekynnet 84
Yleiskone 89
Mopot ja skootterit 91
Koululaukku 94
Vanhempainilta ja salaiset kansiot 97
Hiljainen enemmistö 100

4 Koulu ja paikallisyhteisö
Paikallisuus 107
Kommunitarismi? 111
Negatiivinen solidaarisuus 116
Kasvun kehien löyhät kytkökset  117
Vanhemmat ja koulu 120

5 Peruskoulun perusluokka?
Kuka kukin on 126
Stipendiäänestys 128
Köyhän miehen sosiometria 129
Äänekkyys ja hiljaisuus 138
Sosiaalinen paikka ja ryhmä 146
Vielä kerran status 150
Ihan tavallinen ja/tai ihan erikoinen 9C 154
Luokkahengen arvoitus 170

6 Opetuksesta, koulutuksesta ja opettajista 173
Opettajien virittämä pedagoginen kehä 173
Koulun ja opettajan tehtävät 175
Työrauhaongelma? 184
Rento kurinpitäjä 188
Viereisen kateetin suhde hypotenuusaan 200

7 Teknologia ja yltäkylläisyys sukupolvikokemuksena 205
Yksilöllisen valinnan sukupolvi? 212
Kahden sedän gaalatuomaristo 216

8 Lopuksi 221
Solidaarisuus käytävillä? 221
Yläkoulun luokanopettaja 223
Sanastoa 227
Kirjallisuus 229
Liite: Tutkimuksen tausta ja menetelmä 233

ROOLEISSA

LUOKAN OPPILAAT
Anne: jotenkin ylväästi hiljainen, viihtyi omissa oloissaan, kauan poissa.
Anniina: luokan ”vaikutusvaltaisin”, W-käytävän ydinryhmän pomo.
Carita: haki paikkaansa ryhmässä, ”hyvä että ysiluokka loppuu, pääsen opintoihin”.
Eetu: käsityötaitava unelmavävy, ”hullut riehuu”.
Esa: luokan paras laskupää, ABC:n osaamiskeskittymä, ”tyhmä aihe tutkia tätä luokkaa”.
Jere: luokan pienikokoisimpia, kurmotettu luokan maskotti, sitkeä tsemppari.
Joonas: moottoriturpa, vastaa vaikka ei kysyttäisikään, kantahämäläistä fingerporismia.
Kim: katu-uskottavuutta luokassa, nokkela salibandyn pelaaja.
Konsta: tupakoimaton tupakkapaikan perusjäsen, ”käytämme Pythagoraan lausetta”.
Laura: kriittinen piirtäjä, ahkera opiskelija.
Markus: mopolla kouluun kesät talvet, ”onko koulussa kokeita”, Jeren kaveri.
Mia: luokan makeimmat hupparit, ”täällä on kylmä”, auttoi ja tuki Virveä.
Nelli: ”saan hyviä numeroita vaikka en lue kokeisiin niin kuin jotkut”, hiuslakkapullo.
Pantera, ”Pandi”: luokan hottis, sosiaalinen, ”me ollaan kingejä”.
Pauliina: seurustelun draamaa luokassa, ”mä en ymmärrä matematiikkaa”.
Petteri: Rikun paras kaveri, ”ei koskaan ole liian myöhä aloittaa kunnon opiskelu”, mopo.
Qiao: luokan toinen maskotti, iloinen ja koulun ulkopuolella työteliäs tyttö, jota luultiin pojaksi.
Rasmus: toinen unelmavävy, vastuullinen työskentelijä, nettipelaaja.
Riku: luokan sosiaalinen all around man, ”kannattaa silti opiskella”.
Sissi: olisi halunnut eri luokalle, opiskelusuuntautunut, oppilaskunnassa.
Virve: fragiililla tavalla hiljainen, jota Mia jeesasi ja tuki.
Yousaf: ei alistunut koskaan hupparikansalaiseksi.

OPETTAJAT
Minna Hannola, Tuija Havas, Mervi Helakorpi, Tommi Kalliomäki, Tapani Keskinen (rehtori), Satu Laakso, Mika Lehto, Ville Linturi, Pauli Mattila, Orvokki Peltonen; ”Järvinen”, ”Lahtinen” ja ”Virtanen” (keskivertohahmoja).

VANHEMMAT
Essi Kaipiainen (Nellin äiti), Minna Kivi (Rikun äiti), Annukka Kokkonen (Kimin äiti), Johanna Kujanpää (Konstan äiti), Matti Sivonen (Rasmuksen isä).

Kuvia kirjan julkistamistilaisuudesta 5.9.2013, Riitta Korpipää/Gaudeamus.

1002846_10151649601142358_900707289_n 1003382_10151649601052358_1856060488_n 1234459_10151649601007358_1601222111_n 1236429_10151649601012358_2064384839_n 1237075_10151649601067358_1754449761_n

Laita hyvä kiertämään:

Comments are closed.