Marjatta Kalliala: Kato mua!

Monen aikuisen on vaikea antautua intensiiviseen vuorovaikutukseen lapsen kanssa. Varhaiskasvatuksen laatu on hyvin vaihtelevaa, ja se heittelehtii toisinaan silloinkin, kun henkilökunta pysyy samana. Marjatta Kalliala osoittaa kuitenkin tässä teoksessa rohkaisevasti, että uusi tieto ja aikuisen toiminnan arvioiminen voivat käynnistää myönteisen muutoksen.

Teos haastaa päiväkodin aikuiset näkemään tekojensa jäljet lapsissa. Kuinka aikuinen voi tavoittaa lapsen kokemuksen – ei vain sitä, mitä lapsi tekee, vaan myös sen, mitä tekeminen hänelle merkitsee? Kirja soveltuu yliopistojen varhaiskasvatusyksiköiden käyttöön ja muuhun varhaiskasvatuksen koulutukseen sekä kaikille niille, joiden mielestä pienten lasten näkökulma on tärkeä.

Mari istuu korituolissa ja selaa kansiota. Tatu huutaa innoissaan: ”Täällä on kärpänen, tuu kattomaan!” Mari vastaa tulevansa ihan pian, panee kiirehtimätt ä pois mappinsa ja menee Tatun luo. ”Se on leppäkerttu tai joku sen sukulainen, viedään se ulos.” Tatu katsoo tarkkaavaisesti, miten Mari ott aa leppäkertun käteensä ja ojentaa omaa kätt ään kohti Maria. Tämä siirtää leppäkertun Tatun kädelle ja sitt en lähdetään yhdessä saatt amaan sitä ulos. Nett a liittyy juhlallisesti etenevään kulkueeseen, ja Pirkolle kerrotaan ohimennen, mistä on kysymys.


Irma lukee pupukirjan vakaasti alusta loppuun välitt ämätt ä siitä, ett ä Viljami lähtee pois ja Iisakin irtaantuu hyvin nopeasti. Kesken sadun Irman kylkeen tulee kuitenkin toinen tyttö, joten itsekseen Irman ei tarvitse lukea. Hän suoltaa tekstiä ilmoille teknisesti kuin heikkolaatuinen satukasetti ja tuntuu sanovan lapsille ”ota tai jätä”.

(Elämää päiväkodeissa; otteet Marjatta Kallialan Kato mua! -kirjasta.)

Kirjoittaja

FT Marjatta Kalliala on lastentarhanopettaja, joka työskentelee lehtorina Helsingin yliopiston soveltavan kasvatustieteen laitoksella. Hän on varhaiskasvatuksen asiantuntija, joka on erityisesti ja laajasti kiinnostunut leikistä. Hänen tutkimuksilleen on ominaista monitieteinen lähestymistapa, jossa kulttuurintutkimuksen näkökulma yhdistyy kasvatustieteelliseen.

 

Laita hyvä kiertämään: