Marjatta Takala & Leila Kairaluoma (toim.): Lukivaikeudesta lukitukeen (09/2019)

Ensiluokkalainen tuskailee aapisensa kanssa: tavut törmäilevät toisiinsa ja vaihtavat paikkaa. Lukemisen pulmat vaikuttavat myös monen nuoren ja aikuisen elämään. Koulu-­uupumuksen syy voi olla tunnistamatta jäänyt lukivaikeus.

Noin joka kymmenennen suomalaislapsen ja -nuoren lukutaito on riittämätön. Ilman sujuvaa lukutaitoa voi olla hankala selvitä arkisistakin askareista. Jotta lukivaikeuteen voidaan tarjota tukea, se pitää tunnistaa. Mikä lukivaikeus on, ja miten sen kanssa selviää?

Lukivaikeudesta lukitukeen kuvaa, miten lukivaikeus tunnistetaan ja millaista kuntoutusta tai tukea oppimisen avuksi on saatavissa. Kirja tarjoaa tukea ja konkreettisia ohjeita lukemisen opettamiseen. Sen kohde­ryhmänä ovat luokan-, aineen- ja erityisopettajaksi opiskelevat, esikoulun opettajat, vanhemmat, sosiaalityöntekijät sekä puheterapeutit.

Toimittajat

Marjatta Takala on erityis­pedagogiikan professori Oulun yliopistossa.
Leila Kairaluoma, KT, EO, työskentelee Oulun yliopistossa. Hän on perehtynyt lukivaikeuteen sekä käytännön erityisopettajana että tutkimuksissa.

Laita hyvä kiertämään: