Japanilainen musiikki – musiikkinäytteet – Osa 2

Luku 5: Meiji-uudistus: Japani kahden kulttuurin välimaastossa

 

Koululaulut

Hotaru no hikari” (Tulikärpästen valo / Auld Lang Syne):

 

Tsugarujamisen

Chie Hanawan esitys

 

Poliittinen enka

Dainamaito bushi” (Dynamiittilaulu)

 

Luku 6: Länsimaisen kulttuurin juurtuminen ja japanilainen laulumusiikki

 

Japanin sydämen laulut

Kōjō no tsuki” (Kuu rauniolinnan yllä, 1901)

Oborozukiyo” (Usvaisen kuun yö, 1914)

Furusato” (Kotiseutu, 1914)

 

Kōsaku Yamadan teokset

1. sinfonia F-duuri (1912)

Sävelruno Mandara no hana (1913)

Akatonbo” (Punasudenkorento, 1927)

Kono michi” (Tämä tie, 1925)

 

Varhaiset populaarilaulut

Sumako Matsui: ”Kachūsha no uta” (Katjushan laulu, 1914)

Shun’yō Tottori: ”Sendō kouta” (Lautturin laulu, 1919)

 

Luku 7: Perinteen ja modernin ristiriita

 

Shin Nihon ongaku

Haru no umi 

 

Shin min’yō

Tōkyō ondo” (Tokio-ondo, 1933)

Miss Sendai” (1936)

 

Populaarilaulut

Chiyako Satō: ”Tōkyō kōshinkyoku” (Tokio-marssi, 1928)

Miss Columbia: ”Jūku no haru” (Kevät 19-vuotiaana, 1933)

Ichirō Fujiyama: ”Tōkyō rapusodi” (Tokio-rapsodia, 1936)

Noriko Awaya: ”Wakare no burūsu” (Ero-blues, 1937)

 

Taidemusiikki

Kunihiko Hashimoto: Ame no michi (Sateinen tie, 1934)

Akira Ifukube: Nihon kyōshikyoku (Japanilainen rapsodia, 1935)

Fumio Hayasaka: Sahō no mai to uhō no mai (Vasemman puolen tanssi ja oikean puolen tanssi, 1941; nimi on viittaus gagakuun, ks. luku 2)

 

Luku 8: Sota, nationalismi ja propaganda

 

Nationalistishenkistä musiikkia

Nobutoki Kiyoshi: Umi yukaba (Jos lähtisin merelle, 1937)

Kunihiko Hashimoto: 1. sinfonia D-duuri (1940)

Aikoku kōshinkyoku” (Isänmaallinen marssi, 1937)

 

Luku 9: Yhdysvallat kulttuurin vedenjakajana

 

Populaarilaulut

Michiko Namiki: ”Ringo no uta” (Laulu omenasta, 1945; kohtaus Soyokaze-elokuvasta):

Shizuko Kasagi: ”Tokyo boogie-woogie” (1948)

Ichirō Fujiyama ja Nara Mitsue: ”Aoi sanmyaku” (Vihreät vuorenrinteet, 1949)

 

Taidemusiikki

Fumio Hayasaka: pianokonsertto (1948)

 

Luku 10: Kuinka ”musiikin japanilaisuus” keksittiin?

 

Varhainen enka:

Hachirō Kasuga: ”Wakare no ipponsugi” (Setripuu, jolla erosimme, 1955)

Chiyoko Shimakura: ”Karatachi nikki” (Karatachi-puun päiväkirja, 1958)

Hideo Murata: ”Ōshō” (Kuningas [shōgi-shakkipelin nappula], 1961)

 

Enkan kultakausi:
Keiko Fuji: ”Keiko no yume wa yoru hiraku” (Keikon unelmat kukkivat öisin, 1969)

Shin’ichi Mori: ”Bōkyō” (Koti-ikävä, 1971)

Sachiko Kobayashi: ”Omoidezake” (Muistojen sake, 1979)

Sayuri Ishikawa: ”Tsugaru kaikyō fuyugeshiki” (Tsugarun-salmen talvimaisema, 1977)

 

Japanilaistyylinen taidemusiikki:

Ikuma Dan: Yūzuru-ooppera (1951/1956)

Toshirō Mayuzumi: Nirvana-sinfonia (1958)

Makoto Moroi: Chikurai goshō (Viisi osaa bambuhuilulle, 1964)

Jōji Yuasa: Interpenetration (1966)

Michio Mamiya: Viisi suomalaista kansanlaulua, osa 3 (1977)

 

Uusi perinteinen musiikki:

Kodō-ryhmän taiko-rumpuesitys

Pro Musica Nipponia esiintymässä

 

Luku 11: Kaksi Musiikin jättiläistä, kaksi Japanin symbolia

 

Misora Hibari

Ringo oiwake” (Omena-oiwake, 1952; kohtaus elokuvasta)

Yawara” (Jousto, 1964)

Kanashii sake” (Sakea suruun, 1966)

Makkana taiyō” (Kirkkaanpunainen aurinko, 1967)

Kawa no nagare no yō ni” (Kuin joen virtaus, 1989)

 

Tōru Takemitsu

Distance de Fée (1951)

Requiem (1958)

Arc (1963)

A Flock Descends Into the Pentagonal Garden (1975)

Les yeux clos (1979)

 

Luku 12: Kun talouskasvu kukisti kapinan

 

Wasei pops

Kyū Sakamoto: ”Ue wo muite arukō” (Kävellään katse ylöspäin suunnattuna, 1961; Suomessa ”Sukiyaki”)

The Peanuts: ”Furimukanaide” (Älä käänny ympäri, 1962)

Jun Mayuzumi: ”Tenshi no yūwaku” (Enkelin viettelys, 1968)

 

Group Sounds

The Spiders: ”Yūhi wa naiteiru” (Auringonlasku itkee, 1966)

Blue Comets: ”Blue Chateau” (1967; Suomessa ”Lyhdyn nään syttyvän”)

The Tigers: ”Boku no Marii” (Minun Marieni, 1967; säveltäjä luvussa 15 esitelty pelisäveltäjä Kōichi Sugiyama)

 

Folk

Akai tori: ”Tsubasa wo kudasai” (Anna minulle siivet, 1971)

Takurō Yoshida: ”Kekkon shiyō yo” (Mennään naimisiin, 1972)

Yōsui Inoue: ”Kasa ga nai” (Minulla ei ole sateenvarjoa, 1972)

 

Rock

Jacks: ”Marianne” (1968)

The Mops: ”Ii ja nai ka” (Eikö se ole just hyvä, 1971)

Happy End: Kazemachi Roman -albumi (1971)

 

Avantgarde ja sen rauhoittuminen

Toshi Ichiyanagi: Sapporo (1962)

Toshi Ichiyanagi: Music for piano (1962)

Toshi Ichiyanagi: Piano Media (1972)

Yoshinao Nakada: ”Sakura yokochō” (Kirsikankukkakuja, 1950)

Yoshinao Nakada: ”Chiisai aki mitsuketa” (Löysi pienen syksyn, 1955)

 

Kayōkyokun kultakauden salaisuus

Petra & Capricious: ”Gobangai no Marii e” (Viidennen korttelin Marie’lle, 1973)

Hiromi Iwasaki: ”Shishūki” (1977; nimestä tarkemmin kirjassa)

Yoru no Hit Studio -ohjelma vuodelta 1980

 

 

Luku 13: Populaarimusiikin tie yksilöllisyyden aikaan

 

Laulaja-lauluntekijänaiset

Yumi Matsutōya: ”Hikōkigumo” (Lentokonepilvet, 1973)

Akiko Kosaka: ”Anata” (Sinä, rakkaani, 1973)

Miyuki Nakajima: ”Jidai” (Aikakausi, 1975)

Junko Yagami: ”Mizuiro no ame” (Vaaleansininen sade, 1978)

Mayumi Itsuwa: ”Koibito yo” (Rakastettuni, 1980)

 

Idolit

Candies: “Toshishita no otokonoko” (Nuorempi poika, 1975)

Seiko Matsuda: ”Akai suiitopii” (Punainen tuoksuherne, 1982)

Akina Nakamori: ”Second Love” (1982)

Naoko Kawai: ”Kenka wo yamete” (Lopettakaa riitely, 1982)

Hiroko Yakushimaru: ”Woman ’W no higeki’ yori” (Woman ”W:n tragediasta”, 1984)

 

Konemusiikki ja teknopop

Yellow Magic Orchestra: ”Computer Games / Firecracker” (1978)

Yellow Magic Orchestra: ”Rydeen” (1979)

Yellow Magic Orchestra: ”Behind the Mask” (1979)

P Model: ”Art Mania” (1978)

 

1980-luvun muita suuntauksia

Hiromi Iwasaki: ”Madonnatachi no rarabai” (Madonnien kehtolaulu, 1982)

Yutaka Ozaki: ”15 no yoru” (Yö 15-vuotiaana, 1983)

Pizzicato Five: ”Audrey Hepburn Complex” (1985)

Princess Princess: ”Sekai de ichiban atsui natsu” (Maailman kuumin kesä, 1987)

Laita hyvä kiertämään: