Noora Heiskanen, KT, dosentti, toimii akatemiatutkijana erityispedagogiikan oppiaineessa Itä-Suomen yliopistolla. Hänen tutkimusteemansa keskittyvät varhaiserityiskasvatuksen kysymyksiin.
Terhi Helminen, PsT, on neuropsykologian erikoispsykologi, joka tekee Tampereen yliopiston Psykologian opetus- ja tutkimusklinikka Psykessä tutkimusta, koulutusta, asiakastyötä sekä asiakastyön työnohjausta. Työssään hän on erityisesti keskittynyt neuromoninaisten lasten ja nuorten sosiaaliseen vuorovaikutukseen ja tunne-elämän kehitykseen.
Enni Herttuainen, KM, on väitöskirjatutkija ja tuntiopettaja Itä-Suomen yliopistossa. Hänen tutkimusintressejään ovat autismikirjon sosiaalinen vuorovaikutus ja yhdenvertaisuus sekä kaikkien oppilaiden osallisuutta edistävä opetus. Hän on toiminut erityisluokanopettajana monipuolisissa työtehtävissä vaativaa monialaista tukea tarvitsevien oppilaiden opetuksessa.
Elina Husu, PsM, on väitöskirjatutkija ja neuropsykologiaan erikoistuva psykologi Tampereen yliopistosta. Hänen väitöskirjatutkimuksensa keskittyy pienten autismipiirteisten lasten vanhempainohjaukseen.
Katja Jussila, FT, toimii kliinisen psykologian yliopistonlehtorina Oulun yliopiston psykologian tutkinto-ohjelmassa. Hänen tutkimuksensa on keskittynyt autististen piirteiden tunnistamiseen kognitiivisesti iänmukaisesti kehittyneillä henkilöillä, piirteiden kartoittamismenetelmien kehittämiseen sekä siihen, miten nämä piirteet, erityisesti aistisäätelyvaikeudet, ovat yhteydessä mielenterveyteen ja elämänlaatuun autismikirjon henkilöillä.
Elina Kontu, FT, Kl, EO, musiikki- ja psykoterapeutti, on psykologian professori Tampereen yliopistossa ja varhaiserityiskasvatuksen dosentti Turun yliopistossa. Hänen tutkimuksensa keskittyy autismikirjoon ja kehitysvammapsykologiaan.
Maija Korhonen, PsT, dosentti, on psykologian yliopistonlehtori Itä-Suomen yliopistossa. Hän on tehnyt kriittistä koulutuksen, työelämän ja terveyden tutkimusta sekä elämänkulun tutkimusta narratiivisilla ja diskursiivisilla menetelmillä.
Vesa Korhonen, FT, on Autismisäätiön yhteiskuntasuhdejohtaja. Hän väitteli psykologian oppiaineesta Itä-Suomen yliopistosta aiheena autististen lasten tarkkaavaisuuden tutkimusmetodologian kehittäminen. Vesa on suorittanut työnsä ohella Henley Business Schoolissa executive MBA -tutkinnon, jossa hän keskittyi mm. johtamisen psykologiaan, strategiseen ajatteluun ja vaihtoehtoisten tulevaisuuksien mallintamiseen.
Aija Kotila, FT, DI, on yliopistolehtori Oulun yliopiston logopedian tutkimusyksikössä ja puheterapeutti. Hän on keskittynyt tutkimuksessaan pragmatiikkaan, kommunikointiin ja aivotason prosesseihin.
Sanna Kuusikko-Gauffin, FT, on psykologi Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS) lastenpsykiatrialla ja tutkija Oulun yliopiston kliinisen lääketieteen tutkimusyksikön autismitutkimusryhmässä. Hänen kliininen osaamisensa ja tutkimuksensa keskittyvät mm. autismikirjon piirteiden tunnistamisen ja ymmärryksen lisäämiseen ja tätä kautta mielenterveyden häiriöiden ennaltaehkäisemiseen.
Anneli Kylliäinen, PsT, dosentti, neuropsykologian erikoispsykologi, toimii Tampereen yliopistolla tutkijana ja yliopistonlehtorina. Hänen tutkimuksensa kohdistuvat neuromoninaisten lasten ja nuorten sosiaaliseen vuorovaikutukseen ja itsesäätelyyn, säätelytoiminnoista erityisesti syömisen ja unen säätelyyn
Anni Kyllönen, KM, työskentelee erityisluokanopettajana yläkoulun valmistavassa opetuksessa. Hän tutki pro gradussaan autismikirjon aikuisten katkonaisia työelämäpolkuja ja niiden merkitystä.
Soile Loukusa, FT, dosentti, on puheterapeutti. Hänen tutkimusteemansa ovat keskittyneet sosiaalisen kommunikaation kehitykseen ja kehityksellisiin haasteisiin. Hän on toiminut logopedian yliopistonlehtorina ja tutkimustehtävissä Oulun yliopistossa sekä työskennellyt puheterapeutin työtehtävissä yksityisellä ja julkisella sektorilla. Tällä hetkellä hän toimii Suomen Puheterapeuttiliitto ry:n puheenjohtajana ja työskentelee ComPartella.
Riikka Lämsä, VTT, dosentti, sh, on yliopistonlehtori ja Sosiaali- ja terveystutkimuksen ja -johtamisen maisteriohjelman johtaja Helsingin yliopistossa. Hänen tutkimusteemansa liittyvät sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmään ja -palveluihin.
Sari Minkkinen, KM, YTM, erikoissosiaalityöntekijä, on johtava sosiaalityöntekijä Keski-Suomen hyvinvointialueella lasten, nuorten ja perheiden palvelualueella.
Leena Mäkinen, FT, on puheterapeutti, joka työskentelee yksityissektorilla autismikirjon lasten ja niiden lasten parissa, joilla on kielellisiä haasteita. Hän on aiemmin ollut tutkijana Oulun yliopistossa logopedian tutkimusyksikössä. Hänen tutkimusteemansa ovat keskittyneet lasten kerrontataitoihin ja pragmatiikkaan.
Henri Pesonen, KT, dosentti, toimii erityispedagogiikan professorina Oslon yliopiston erityispedagogiikan laitoksella. Hänen tutkimuksensa kohdentuu inklusiivisuuden ja yhteenkuuluvuuden tukemisen kysymyksiin koulutuksessa ja yhteiskunnassa. Tutkimusintressien ytimessä ovat erityisesti autismikirjon henkilöt, inklusiivinen opetus ja vaativat monialaiset ja moniammatilliset tuen rakenteet.
Päivi Pihlaja, KT, toimii Itä-Suomen yliopistossa kasvatustieteen professorina erityisalanaan varhaiskasvatus. Hänen asiantuntemuksensa liittyy sekä varhaiskasvatukseen että erityiskasvatukseen. Tutkimukselliset kiinnostuksen kohteet liittyvät muun muassa inkluusioon, lasten (erityisiin) tuen tarpeisiin, tukeen ja tällä hetkellä ylipäätään varhaiskasvatukseen ja varhaiserityiskasvatukseen.
Veera Pirinen, FT, puheterapeutti, on tutkinut Oulun yliopistossa valmistuneessa logopedian alan väitöskirjassaan autismikirjon henkilöiden puheen sujumattomuuspiirteitä. Tällä hetkellä hän työskentelee tutkijatohtorina Tampereen yliopistossa. Hänen tutkimustyönsä tavoitteena on tarkastella eri puhevammoihin kohdistuvia asenteita, ennakkoluuloja ja syrjintää suomalaisessa yhteiskunnassa.
Raija Pirttimaa, FT, dosentti, on kiinnostunut vammaisuuteen liittyvästä tutkimuksesta.
Irene Rämä, KT, dosentti, on vieraileva tutkija Helsingin yliopistossa. Hänen tutkimuksensa keskittyvät autismikirjoon sekä oppimisen ja koulunkäynnin tukeen.
Heidi Saarelainen, KM, työskentelee erityisluokanopettajana alakoulussa. Hän tutki pro gradu -tutkielmassaan autismikirjon aikuisten katkonaisia työelämäpolkuja ja niiden merkitystä.
Calkin Suero Montero, PhD, dosentti, toimii apulaisprofessorina Uppsalan yliopistossa. Hänen tutkimukselliset kiinnostuksen kohteensa liittyvät ihmisten ja tietokoneiden väliseen vuorovaikutukseen, opetusteknologiaan sekä inklusiivisiin oppimisympäristöihin.
Marja Syrjämäki, KT, kouluttaa varhaiskasvatuksen erityisopettajia Itä-Suomen yliopiston erityispedagogiikan oppiaineessa. Hänen tutkimuksensa kohdistuu lapsen tuen rakenteisiin, varhaiskasvatuksen erityisopettajan työhön ja osallisuutta vahvistavaan pedagogiikkaan inklusiivisessa varhaiskasvatuksessa.
Liisa Timonen, PsM, on työskennellyt Pohjois-Karjalan hyvinvointialueella aikuispsykiatrialla erikoissairaanhoidossa. Hän on tutkinut pro gradu -tutkielmassaan autismikirjon aikuisten käsityksiä itsestään työntekijöinä.
Hanna Udd, PsM, on koulupsykologi Pohjois-Karjalan hyvinvointialueella. Hän on tutkinut pro gradu -tutkielmassaan autismikirjon aikuisten käsityksiä itsestään työntekijöinä.
Mira Winqvist, VTM, on valmiuden ja varautumisen erityisasiantuntija Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella.
Aino Äikäs, KT, dosentti, toimii vanhempana yliopistonlehtorina Itä-Suomen yliopistossa. Hänen tutkimusteemansa liittyvät vaativaan tukeen ja monialaiseen yhteistyöhön, inklusiiviseen kasvatukseen sekä oppimisen tukeen korkeakoulutuksessa