Kirjat

Pekka Isotalus

Ruutukasvot

Esiintymisen lumo iltauutisista somevideoihin

Ruutukasvot

Pekka Isotalus

Ruutukasvot

Esiintymisen lumo iltauutisista somevideoihin

Vietämme suuren osan elämästämme erilaisten ruutujen äärellä. Aiemmin ruutukasvot olivat ihailtuja julkisuuden henkilöitä ja tavallinen kansalainen saattoi vain haaveilla televisioon pääsystä. Sittemmin ruudut ovat lisääntyneet, ja uudenlaiset esiintyjät, esimerkiksi sosiaalisen median vaikuttajat, herättävät runsaasti keskustelua, ihailua, ihmetystä ja vastarintaakin. Ruutukasvot sukeltaa ilmiön ytimeen.

Kirjan tiedot

2025
ISBN 9789523453005
Nidottu
280 sivua, kuvitettu
KL 77.492, 77.2, 07
Kansi: Emmi Kyytsönen

Vietämme suuren osan elämästämme erilaisten ruutujen äärellä. Aiemmin ruutukasvot olivat ihailtuja julkisuuden henkilöitä ja tavallinen kansalainen saattoi vain haaveilla televisioon pääsystä. Sittemmin ruudut ovat lisääntyneet, ja uudenlaiset esiintyjät, esimerkiksi sosiaalisen median vaikuttajat, herättävät runsaasti keskustelua, ihailua, ihmetystä ja vastarintaakin.

Ruutukasvot sukeltaa ilmiön ytimeen ja pohtii, mikä esiintymisessä lumoaa ja mikä saa katsojan palaamaan suosikkiesiintyjän sisällön pariin yhä uudelleen. Millaista ruutuesiintyminen on, miten se on muuttunut ajan saatossa, ja miten televisio on toiminut mallina uudemmille ruudussa esiintymisen muodoille? Mihin perustuu uutistenlukijan luotettavuus, ja miten kaupallisuus vaikuttaa somevaikuttajan esiintymiseen?

Ruutu katsojan ja esiintyjän välillä vaikuttaa viestintään ja tekee siitä omanlaistaan. Kameran kautta suosikkiesiintyjä tuntuu tulevan lähelle fyysisestä etäisyydestä huolimatta. Tuttavallisesti ja aidosti esiintyvän juontajan tai tubettajan seuraan tekee mieli palata viikosta ja videosta toiseen.

Tutustu Pekka Isotaluksen blogiin.

Kirjoittajat / toimittajat

Pekka Isotalus

Pekka Isotalus, FT, on viestinnän professori Tampereen yliopistossa. Hän on julkaissut useita kirjoja sekä kymmeniä tieteellisiä artikkeleja erilaisista viestinnän ja vuorovaikutuksen teemoista. Hänen päätutkimusaiheitaan ovat esiintyminen, poliittinen viestintä, johtamisviestintä ja vuorovaikutus sosiaalisessa mediassa. Kuva: Heikki Pölönen  

Tilaa uutiskirje

Etukoodilla -15% normaalihinnoista ja ilmainen toimitus seuraavalle tilaukselle!

Scroll to Top