”Tästä on pakko tykätä.”
Nykyään sosiaalinen media kuuluu lähes jokaisen suomalaisen elämään, vaikka vielä 2000-luvun alussa sitten siitä ei tiedetty juuri mitään. Sosiaalisen median lyhyt historia palaa menneisyyteen ja selvittää, miten sosiaalinen media löi itsensä läpi Suomessa. Teoksessa tarkastellaan erilaisia sosiaalisen median sovelluksia, ilmiöitä ja trendejä sekä niiden käsittelyä mediassa, ohjeistuksissa ja tutkimuksissa.
Yritykset, yhteisöt ja koko kansa on niin vahvasti verkottunut, että sosiaalisesta mediasta kieltäytyminen voi aiheuttaa jopa syrjäytymistä. Sovellukset tulevat ja menevät – kilpailu klikkauksista on rajua. Mihin katosivat IRC-Galleria, MySpace, Jaiku ja muut suosikit? Kuka osaisi ennustaa, mitä tulee Facebookin jälkeen?
Virallisessa puheessa ilmiötä on pidetty kansalaisjournalismina, talouskasvun välineenä tai identiteetin ja maineen rakenteluna, toisinaan taas hömppäviihteenä tai jopa kommunikaation vallankumouksena. Samaan aikaan vikkelät verkonkäyttäjät ovat jo siirtyneet palveluihin, joista valtavirta ei ole kuullutkaan.
Painettu kirja on loppuunmyyty. Saatavilla e-kirjana.